İvan Ayvazovski'nin Çarpıcı Romantik Resimleri: Deniz ve Gemi

İvan Ayvazovski'nin Çarpıcı Romantik Resimleri: Deniz ve Gemi


Twitter'da Paylaş
0

İvan Konstantinoviç Ayvazovski (1817-1900)

Ermeni Asıllı klasik ve romantik ressam. İvan Konstantinoviç Ayvazovski küçük yaşlarda resme ilgi gösterdi. Ayvazovski Tatarlar, Türkler, Ermeniler, Ruslar, Yahudiler ve Arapların iç içe yaşadığı bir şehirde yetişti. Dolayısıyla günlük hayatta farklı kültür ve dillere aşina oldu. Çocukluk döneminden itibaren kimi zaman süt liman, kimi zaman fırtınalı, gün doğarken ve gün batarken, denizin tüm değişen hallerini gözlemleyebilme fırsatı buldu. Çocukken yaşadığı evin duvarlarına kömürden çizimler yapan ressamın bu ilgisi babasının –şehrin mimarı olan– arkadaşı Koch’un dikkatini çekti ve Koch, çocuk Ayvazovski’ye perspektif gibi temel bazı bilgileri içeren dersler verdi. Bununla da kalmadı, resimlerini şehrin yöneticisi Kaznaaçev’e gösterdi. Kaznaaçev, Ayvazovski’ye destek verdi ve görevi gereği Kırım’ın daha büyük bir şehri olan Simferepol’e taşınırken onu da yanında götürdü. Ayvazovski daha sonra oradan St. Petersburg’a gitti. [caption id="attachment_33208" align="aligncenter" width="800"] Fırtına, 1849[/caption] Öğrenciyken Akademi Başkanı Olenin’in tavsiyesi üzerine akademide açılacak sergi için deniz ve atmosfer koşullarını konu alan Deniz Üzerinde Hava Çalışması adlı resmi yaptı. Resim, akademi sergisinde yer aldı ve gümüş madalya kazandı. Bu başarı, Ayvazovski’nin İmparator I. Nicholas’ın takdirini kazanmasına ve onunla tanışmasına olanak sağladı. İmparator, Baltık Donanması ile Finlandiya Körfezi’ne deneme seferi yapacak olan oğlu Grandük Konstantin Nikolayeviç’e eşlik etmesini istedi. Bu deneyim, Ayvazovski’nin deniz üzerindeki yaşantıyı ilk elden görmesi ve imparatorluk donanmasıyla hayatı boyunca sürecek olan yakın ilişkinin başlangıcı olması açısından önemliydi. Ivan Konstantinoviç Ayvazovski, 1836’da açılan akademi sergisine yedi resimle katıldı. Bunlardan birisi üç yıldır görmediği Feodosiya şehrini betimliyordu. Ayvazovski, bu sergide ünlü Rus şair Puşkin’le tanışma fırsatını da buldu. Puşkin ve onun şiirleri Ayvazovski’yi etkileyen unsurlardan oldu. Ayvazovski, Kırım’ın güney sahillerine yaptığı gezi dışında, Karadeniz donanmasının askeri seferlerine katıldı ve iki yıl içinde gerçekleştirdiği çalışmaları akademiye sunup ardından 1840’ta İtalya’ya gitti. Rönesans’ın doğduğu topraklarda çeşitli yerleri ziyaret etti, burada tanıştığı Gogol ile birlikte yolculuk etme fırsatı buldu. Ayrıca Roma’da İngiliz romantik ressam Turner’la tanıştı. Ünlü ressam resimlerinden etkilenerek Ayvazovski'ye, “Sizin sanatınız yüksek ve güçlü, çünkü siz dehadan ilham alıyorsunuz” diye yazdı. [caption id="attachment_33207" align="aligncenter" width="800"] Kırım'da Günbatımı, 1865[/caption] Papa 16. Gregory’nin, Ayvazovski’nin ünlü Kaos adlı resmini Vatikan için satın alması gibi başarı haberleri St.Petersburg’ta yankılanıyordu. Bir Rus ressamın Batı sanatı çevrelerinde kazandığı başarı, Rusya’nın Batı uygarlığının akışına dahil olma sürecinde özellikle önem taşıyordu. Ayvazovski, Rusya’nın batı kültürüne armağan ettiği uluslararası düzeyde ilk ressam olarak Çarlık yönetimi tarafından hararetle desteklendi. Ayvazovski, dünyanın dört bir yanını ziyaret etti. İngiltere’den İtalya’ya, Hollanda’dan Portekiz’e Avrupa’nın pek çok ülkesini, Mısır’ı (1869) ve ABD’yi gezdi, buralardan çeşitli birikimler edindi ve ününü dünyanın her köşesine yaydı. Ama onu dünyada en fazla etkileyen şehir İstanbul olmuştu. Ayvazovski 1845 yılında, Grandük Konstantin Nikolayeviç ile birlikte Anadolu, Ege Adaları ve Doğu Akdeniz’e yapılan bir geziye katıldı. Gezinin durakları arasında İstanbul ve Truva da vardı. Geziden hemen sonra 1846’da Feodosiya’da düzenlediği sergi ile ilgili belgelerden birinde şu satırlar yer alıyordu: “Üç küçük manzaradan en çok Truva’yı beğendim. Onda bir tür hüzünlü şiirsellik var ki her şeyden önce bunu ifade etmek istiyorum.” [caption id="attachment_33206" align="aligncenter" width="623"] İstanbul[/caption] Ivan Konstantinoviç Ayvazovski İstanbul’a ilk ziyaretini içeren bu gezinin ardından, 1846’da Karadeniz donanmasıyla bazı manevralara katıldı. Kırım Savaşı nedeniyle 1854-57 arasında denizden uzak olan Karkov’da yaşayan Ayvazovski, savaşın sona ermesiyle Paris’e gitti. Burada bir sergi düzenledi ve II. Napoleon tarafından Legion d’Honneur ile ödüllendirildi. Kırım’a dönüş yolculuğu sırasında bir kez daha İstanbul’a uğradı. 1860-80 arasında Kafkasya (1868), Mısır (1869) Fransa ve İtalya (1872), İstanbul (1874) ve ‘Hollanda, İtalya, Fransa (1878) gezilerini yaptı. Hayatının son yirmi yılını, 1880’de bir sanat galerisi açtığı Feodosiya’da geçirdi. Bu arada Feodosoya, St. Petersburg ve Moskova’da çok sayıda sergi açtı. 1892’de Kuzey Amerika’ya gitti ve burada özellikle Niagara şelalelerinden etkilendi. Sultan Abdülmecit’in daveti üzerine 1845 yılında İstanbul’a seyahat eden sanatçı, 1845-1890 arasında bu kente toplam sekiz defa uğradı. İstanbul’da bulunduğu bu uzun sürede Osmanlı sultanlarından Abdülmecit, Abdülaziz ve II. Abdülhamit, tarafından saray ressamı olarak himaye edildi. Burada yaptığı resimlerden 30 kadarı bugün Topkapı Sarayı, Dolmabahçe Sarayı başta olmak üzere, Türkiye’deki müzelerde sergileniyor. 18 Nisan 1900’de atölyesinde, bir Türk gemisinin patlaması üzerinde çalışmaya başlamıştı ve ertesi gün 83 yaşında ani bir beyin kanamasıyla şövalesinin başında öldü.   [caption id="attachment_33289" align="aligncenter" width="800"] Durgun Deniz, 1863[/caption] [caption id="attachment_33288" align="aligncenter" width="800"] Haliç, 1845[/caption] [caption id="attachment_33205" align="aligncenter" width="800"] Mehtap[/caption] [caption id="attachment_33204" align="aligncenter" width="800"] Ayu-Dag'da Sisli Bir Gün, 1853[/caption] [caption id="attachment_33203" align="aligncenter" width="800"] Buzdağı, 1860[/caption] [caption id="attachment_33201" align="aligncenter" width="800"] Aylı Gece, 1857[/caption] [caption id="attachment_33199" align="aligncenter" width="800"] Kronstadt'a Büyük Yol, 1836[/caption] [caption id="attachment_33198" align="aligncenter" width="800"] Sivastopol Baskını Üzerine Gelen Rus Filosu, 1846[/caption] [caption id="attachment_33197" align="aligncenter" width="800"] Karadeniz Filosunun Geçidi, 1849[/caption] [caption id="attachment_33196" align="aligncenter" width="800"] Gurzuf'da Gemi Kazası, 1899[/caption] [caption id="attachment_33195" align="aligncenter" width="800"] Dokuzuncu Dalga, 1850[/caption] [caption id="attachment_33194" align="aligncenter" width="800"] Demirlemiş Gemiler, 1851[/caption] [caption id="attachment_33192" align="aligncenter" width="800"] Reval, 1844[/caption] [caption id="attachment_33190" align="aligncenter" width="703"] Kıyıda Yeldeğirmeni, 1851[/caption] [caption id="attachment_33189" align="aligncenter" width="800"] Napoli Körfezi'nde Ay Işığında Gece, 1870[/caption] [caption id="attachment_33188" align="aligncenter" width="800"] Smolny, 1849[/caption] [caption id="attachment_33187" align="aligncenter" width="800"] Ayrılık[/caption] [caption id="attachment_33186" align="aligncenter" width="800"] İstanbul, 1849[/caption] [caption id="attachment_33185" align="aligncenter" width="800"] Günbatımı, 1866[/caption] [caption id="attachment_33183" align="aligncenter" width="800"] Denizde Sabah, 1849[/caption] [caption id="attachment_33182" align="aligncenter" width="800"] Kerch, 1839[/caption] [caption id="attachment_33290" align="aligncenter" width="800"] Günbatımı, 1848[/caption] [caption id="attachment_33181" align="aligncenter" width="800"] Capri'de Aylı Gece, 1841[/caption]

Yukarıdaki resim: Kırım Kıyılarında, 1890


Twitter'da Paylaş
0

YORUMLAR


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR