Sırça Fanus için Hazırlanmış Birbirinden Güzel Kapaklar

Sırça Fanus için Hazırlanmış Birbirinden Güzel Kapaklar


Twitter'da Paylaş
0

Emily Temple Ocak ayı Sylvia Plath’in ilk ve tek romanı olan Sırça Fanus’ın yayımlanışının elli beşinci yıl dönümüydü. Bu nedenle, kitaba dönüp bakmakta, onu hatırlamakta fayda var. Ya da sadece kapağına da bir göz atabiliriz. Kitabın lise öğrencileri, özellikle kız öğrenciler arasındaki kalıcı popülaritesi göz önünde bulundurulduğunda, kapakların genellikle “kızlara göre” tasarımlarla basılması şaşırtıcı değil. Evet kitap da üniversite öğrencisi olan genç bir kız hakkında ama bu, tüm kitabın sadece “kızlara yönelik” olduğu anlamına gelmiyor. Aksine kitap oldukça karanlık ve nihayetinde delilikle ilgili. Slyvia Plath'ın canlandırdığımız imgesine takıntılı olduğumuz kadar takıntılı olduğumuz bir yazar pek yok. Çekiciliği ve trajik hayat hikâyesiyle okurları etkileyen Plath, böylelikle birçok baskının kapağında da yer almış. Ama bunun dışında farklı ve oldukça şaşırtıcı kapak tasarımları da var. Şimdi tümüne baştan bakalım ve yorumlayalım: Ellinci yıla özel baskısında yer alan bu tasarım vintage görünümlü bir kadının makyaj yaptığı bir görseli içeriyor. Fatema Ahmed’in bu kapak hakkındaki yorumu her şeyi özetliyor: “Bu kapak, kadınlar tarafından yazılan bir kurmacanın hiçbir erkek tarafından okunmayacağını ve kapakta kadın resmi gören kadın okurların bunun ne anlama geldiğini bildiği b,r üzücü algıya hizmet ediyor.” Bu kapak herhalde daha saldırgan ama 50’lerde kalıcı olan utandırıcı ve cinsel imaj taşıyan “seksi başsız kadın” fotoğrafı modasına örnek oluşturuyor. Yine başsız bir kadın. Ama en azından bu seferki seksi değil ve şemsiyenin altına gizlenmiş. Renklere bakıldığında ise seksiliğin yerini bir tür çocuksuluğun aldığını görüyoruz. Bana göre bu fena değil. Ama kitap kapaklarındaki parçalı kadın vücudu akımına dahil. Konuyu düşününce en azından kitabın kendisiyle bağlantılı diyebiliriz. Yazarın adı kitabın adından daha büyük yazılmış. Büyük pembe balon ayrıntısını da sevdim. Ama kadının ellerine yapılan photoshop son derece başarısız, özellikle sol eli. Ve hepsinden öte, küçük kız görüntüsü. Tekrar söylüyorum o bir kadın. Bununla ilgili biraz kararsızım. 80’lerin meşhur filtresini hiç sevmiyorum. Ama illüstrasyonu sevdim. Adil olmak adına, bunun diğerlerine göre daha nötr olduğunu söyleyebilirim. Cinsiyetçiliğiyle öne çıkmıyor ama kapaktaki kızın eli romanın karakterine göre çok daha genç bir kız imajı çiziyor. Bence bu kapak en iyilerinden biri. Belirsiz bir görüntü, neredeyse hayalet bir kız gibi gözüken bu resim romanın kahramanı Esther’in zihinsel durumunu da yansıtıyor. Ama elbette bu kapaktaki kız da geleneksel algıya örnek oluşturarak elbise giyiyor. Fena değil. Ama siyah ve cart pembe ikilisi “bu feminist bir kitap” demenin kısa yolu gibi. Yazarın adında kullandıkları son derece “kız işi” fonta rağmen bunu beğendim. Romana oldukça uygun bir tasarım olmuş. Hatta bir Hitchcock filminin afişi bile olabilirmiş. Bunu da beğendim. Geleneksel olarak “dişi” diye kodlanan gül imgesini kullanıyor ama aynı zamanda gotik bir yönü de var. Bu da romandaki karanlık havayı destekliyor. Bu tasarım bütün garipliğiyle harika görünüyor. Kadının eli, beyaz çiçek, tüm o belirsizlik… Konuya uygun. Cinsiyetçi değil ama hiç ilgi çekici de değil. Everyman kitaplarının tasarımlarını hep sevmişimdir. Plath’ı da görmek güzel. Plath’in adının kullanıldığı ilk baskı. Karakterin deliliğini göstermek adına başarılı bir çalışma olmuş. Bonus: Sizi uluslararası baskılardan seçtiğim örneklerle baş başa bırakıyorum.

Çeviren: Deniz Saldıran

(Literary Hub)


Twitter'da Paylaş
0

YORUMLAR


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR