Tiyatro

Derdin Ne Tiyatro: Başka Disiplinlerden Memleket Tiyatrosuna Sorular

Tiyatro mekânlarını bunların dışında sanat üreten küçük tatlı ütopyalar olarak görmek, onların siyasete dair diyeceklerini, hepimizin etkilendiği dinamiklerden muhaf olduklarını zannetmek tuhaf. Özgenur Korlu Ben tiyatro eleştirmeni değilim. Tiyatrolara yakın yerlerde yaşadığım zamanlar olmuştu, uzak yerlerde yaşadığım da. Hatta tiyatro oyunları üzerine yazılar karaladığım bile oldu. Bu tiyatro oyunları üzerine karamaları yaparken, haliyle tiyatro adına […]

Sahnedeki ölüler diyarının karmaşık bir mutluluk ânı

Tiyatroperest’in üç bölümlük Soğuyunca Acımaya Başlar adlı oyunu, ele aldığı her bir hikâyede, derinlikli portrelerini çizdiği kadın karakterlerin safında yer alıyor. M. Cem Öztüfekçi Tiyatroperest ekibi tarafından sahnelenen Soğuyunca Acımaya Başlar’da yönetmen Şerif Erol, Neil Labute’un üç kısa metnini, üç sahneli tek bir oyun biçimine sokmuş. Duygusal ilişki içinde olan bir kadın ile bir erkek […]

Pink Floyd’un The Wall’u Klasik Operaya Uyarlandı: Another Brick in The Wall – The Opera

Roger Waters: “Savaşın asıl kaynağı ideoloji ya da din değil. Para.” Pink Floyd’un Kasım 1979’da çıkan albümü The Wall operaya uyarlanıp sahnelerdeki yerini alırken, günümüzdeki yankısı sürüyor. Roger Waters, bugün The Wall’un neyi temsil ettiğini ve Trump’ın neden kaçınmamız gereken her şeyin simgesi olduğunu açıklıyor. Bugünlerde The Wall (Duvar) dendiğinde, İngilizce haberleri de takip eden bir insanın […]

Sıradan bir durumun harikulade grotesk sunumu

Fiziksel tiyatro türünün başarılı örneklerinden Harikulade Bir Çiftin Badireli Ev Yaşamı İkincikat’ta sahneleniyor. Birbirlerine ve evlerine takılıp kalmış bir çiftin gündelik yaşamına odaklanan yapım, oyunculukların yanı sıra hareketli dekorları ve ışık tasarımıyla da dikkat çekiyor. M. Cem Öztüfekçi Her sanat disiplinini biçimsel olarak diğerlerinden ayrıştırıp zenginleştirmek için kafa yoran ve bu yönde metotlar uygulayan sanatçılar […]

Hegel’in Shakespeare Okuması

Hegel’e göre klasik tragedyada kahramanlar, kişiliklerindeki ahlaki bir zayıflığa göre nitelendirilmemişlerdir. Hegel Estetik’te (1832) geleneksel trajedi anlayışından çok faklı bir trajedi tanımı ortaya atmıştı. Hegel’e göre klasik tragedyada kahramanlar, kişiliklerindeki ahlaki bir zayıflığa göre nitelendirilmemişlerdir. İki ahlak sistemi arasında kaldıkları ve birine bağlı kalırken kaçınılmaz olarak ötekiyle diyalektik bir ilişkiye girdiklerinden en nihayetinde yenilmeye mahkûm […]

10 Soruda Brecht

1 Gençlik yılları... Kendi deyişiyle, ilkokulda dört yıl boyunca sıkıldı, Augsburg Realgymnasium’da dokuz yıl uyutulmak üzere sakinleştirildi. Tıp Fakültesi’ni yarıda bıraktı. Profesör Artur Kutscher’in tiyatro seminerlerine katıldı. 2 Erwin Piscator ve Brecht…