Kızım Olmadan Asla...
28 Ekim 2017 Kültür Sanat Sinema

Kızım Olmadan Asla...


Twitter'da Paylaş
0

Kore Savaşı’nda ailesini kaybeden küçük bir kızla onu himayesi altına alan Türk askeri Süleyman Astsubay’ın gerçek hikâyesini anlatan Ayla, seyircinin gözyaşlarını teslim alan yanıyla yeni bir Babam ve Oğlum hissi veriyor. Film, aynı zamanda Türkiye’nin En İyi Yabancı Film kategorisindeki Oscar adayı...
Uğur Vardan
Kimi filmlerin bize hatırlattığı bir gerçek vardır: Hayat, bazen fena halde kurgunun önüne geçer... Geçen yıl Oscar’a aday olan Lion böylesi bir yapımdı ve Garth Davis imzalı çalışma, yanlışlıkla bindiği trenle evinden uzaklaşarak bambaşka bir hayatın parçasına dönen ve yıllar yıllar sonra, yuvasını, geride bıraktığı ailesini Google Earth üzerinden arayarak bulan Hintli bir çocuğun gerçek öyküsünü anlatıyordu. En İyi Yabancı Film dalında bu yıl Türkiye’yi temsil edecek olan Ayla da benzer bir arama ve hatıralardaki eksikleri tamamlama çabasına sahip. AYLA Yönetmen: Can Ulkay Oyuncular: İsmail Hacıoğlu, Ali Atay, Kim Seol, Çetin Tekindor, Meral Çetinkaya, Taner Birsel, Damla Sönmez, Murat Yıldırım, Altan Erkekli, Mehmet Esen, Büşra Develi, Cade Carradine, Eric Roberts Türkiye yapımı Yönetmenliği Can Ulkay’ın üstlendiği yapım, 1950’de Türkiye’nin asker gönderdiği Kore Savaşı’ndan dramatik bir öyküyü perdeye taşıyor. Malum, vakti zamanında Batı blokuna dahil olma çabalarının somut adımı olarak dönemin hükümeti Kore’ye asker göndermiş ve yaklaşık 5000 kişilik Türk tugayı, savaşın Kunuri cephesinde boy göstermişti. 721 askerin şehit düştüğü bu savaşın ilginç hatıralarından biri de küçük bir Koreli kızın, bir Türk astsubay himayesindeki hikâyesiydi. Ayla, işte bu öykünün sinemadaki yansıması.

“Eli Yüzü Düzgün” Sınıfında

Konuyu kısaca özetlemek gerekirse İskenderun’dan hareket eden birlikte yer alan Süleyman Astsubay, Kore’deki savaş alanında ailesini kaybetmiş küçük bir kız bulur. Astsubay, yaşadığı travmayla konuşamayan minik kıza kol kanat gerer ve Ayla adını verir. Çok geçmeden ikili adeta baba-kız olur. Birliğin Türkiye’ye geri dönme zamanı geldiğinde Süleyman Astsubay, kızından bir türlü ayrılamaz. Yanında götürmeye çalışır ama Kore kanunları buna izin vermez. Ayrılık kapıyı çalmıştır. İkili, tekrar bir araya gelme üzere birbirlerine söz verir ama... [caption id="attachment_46447" align="aligncenter" width="800"] Süleyman Astsubay’ın yaşlılığını Çetin Tekindor canlandırıyor.[/caption] Ayla, popüler sinema adına “eli yüzü düzgün” ifadesini hak eden bir çalışma olmuş. Filmin teknik işçiliği sağlam, dönem atmosferi iyi, görüntü yönetmenliği birinci sınıf, kadro da fena değil ama tavrı seyirciyi ağlatmak üzerine inşa edilmiş gibi duruyor. Genel görünüş yeni bir Babam ve Oğlum çabasına soyunulmuş sanki. Lakin Çağan Irmak’ın filmindekine benzer bir arka plan ve bakış açısı Ayla’da pek yok. Örneğin “Niye oraya asker yolladık?” daha radikal bir tavırla deşilebilirdi ama bu mesele filme pek sızmamış. Murat Yıldırım’ın canlandırdığı “komünist” eğilimli Üsteğmen Mesut karakteri üzerinden hafif politik soslar katılmış, bir de kadınların sezgisel yanlarıyla savaşa karşı duruşları var, o kadar. Daha çok milliyetçi yaklaşımların ön planda olduğu yapımın zaten asıl derdi Ayla ve Süleyman Astsubay arasındaki baba-kız ilişkisi olduğu için bu tür dertler perdeye yansımamış. Filmin uzatılmış sahneleri ise Astsubay Süleyman’ın, Ayla’nın akrabalarıyla buluşmak amacıyla gittiği köyde Kuzey Korelilerce tuzağa düşürülmesi ve Japonya seyahati. Oyunculuklara gelince: Süleyman Dilbirliği’nde İsmail Hacıoğlu, Üsteğmen Mesut’ta Murat Yıldırım, Binbaşı Fuat’ta Taner Birsel, Nuran’da Damla Sönmez gayet iyiler. Ayla’da minik oyuncu Kim Seol ve Astsubay Ali’de Ali Atay ise kadronun en ışıltılı performanslarını sunuyor. Çetin Tekindor, Süleyman Dilbirliği’nin yaşlılığında kısa sürede enfes bir kompozisyon sunuyor ve filmi, âdeta Babam ve Oğlum’un sularına daha somut taşıyor.  Öyle ki insan “Açaydım kollarımı, gitme diyeydim” demesini bekliyor. https://youtu.be/8PELOIYaEiw Sonuç? Daha çok duygulara seslenen Ayla, sinematografik yanından ziyade, seyircinin gözyaşlarını teslim alan atmosferiyle dikkat çekiyor. Bu özelliğiyle de gişede iş yapar türünden bir beklenti oluşturuyor. Peki Oscar yarışında ‘ilk beş’e kalır mı, orası zor görünüyor... Not: Bilindiği üzere filmin yapımcısıyla senaristi arasında bir problem var. Lakin böylesi bir problem, jenerikte Senaryo: Yiğit Güralp şeklinde bir ifadenin yer almamasına gerekçe olamaz. Senaristi, sadece kuyruk jeneriğinin bir kenarına iliştirmek, her şeyden önce emeğe saygısızlık.

Bu Tren, Nereye Nereye Gider

İşe Yarar Bir Şey Yönetmen: Pelin Esmer Oyuncular: Başak Köklükaya, Öykü Karayel, Yiğit Özşener, Ayşenil Şamlıoğlu, Berfu Öngören  Türkiye yapımı Farklı kültürlerin, farklı sınıfların, farklı yaşların temsilcisi iki kadın... Ve onların bir tren yolculuğunda başlayan ve bambaşka yönlere evrilen serüvenleri... Pelin Esmer imzalı İşe Yarar Bir Şey, avukat-şair Leyla’yla hemşire Canan’ın, ‘Veda sonatı’na soyunan bir adama karşı bir nevi son görevlerini yerine getirmelerinin öyküsü olarak da özetlenebilir. Senaryosuna Barış Bıçakçı’nın da katkıda bulunduğu yapım, iki ayrı bölümden oluşuyor sanki. İlk yarı trende geçiyor ve bu bölümde Esmer, son derece başarılı bir atmosfer kuruyor. Ama iş raylardan zemine kayınca (İzmir bölümü) etki hafiften dağılıyor gibi... https://youtu.be/7YzrstoLFI8 Öte yandan İşe Yarar Bir Şey’in en önemli yararı, uzun bir süredir sinemadan uzakta kalan Başak Köklükaya’yı (Leyla’yı canlandırıyor) yeniden karşımıza çıkarması olmuş. Özlemişiz... (Performansıyla Adana Film Festivali’nde En İyi Kadın Oyuncu ödülünü kazandı.) Öykü Karayel de (Canan’a hayat veriyor), Zeki Demirkubuz’un Bulantı’sında küçük bir rolle adım attığı ‘uzun metraj’ âlemindeki üçüncü (ikincisi Toz’du) hamlesinde gayet iyi. Ben filmde en çok trenin pencereleri üzerinden elde edilen yansımaları, üst üste bindirilen görüntüleri, dışarıdaki hayatları içeriye taşıyan kadrajları, yani Gökhan Tiryaki’nin (ki Adana’da En İyi Görüntü’yü kazandı) usta işi çerçevelerini beğendim. Sonuç? İşe Yarar Bir Şey, sezonun üzerinde konuşulmaya değer yapımlarından, kaçırmayın...

Twitter'da Paylaş
0

YORUMLAR


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR