Francisco Goya'nın 12 Eseri

Francisco Goya'nın 12 Eseri


Twitter'da Paylaş
0

Goya: "Mantıktan soyutlanmış hayal gücü, imkânsız canavarlar yaratır. İkisi bir araya geldiğinde mucizeler ortaya çıkar."

Francisco José de Goya y Lucientes (1746-1828) İspanyol romantik ressam, aynı zamanda matbaacıydı. 18. yüzyılın sonları ve 19. yüzyılın başlarındaki en önemli İspanyol sanatçılardan biri olarak kabul edildi ve hayatı boyunca yaşadığı dönemin yorumcusu olarak kariyerini sürdürdü. Türlü başarılara imza atan Goya genellikle Eski Ustalar diye hitap edilen, 1800 yılı öncesi Avrupa’da çalışmış ressamlardan sonuncusu ve modern sanatçılardan ilki olarak biliniyor. Aynı zamanda en büyük çağdaş portre sanatçılarından biriydi. 1746’da Aragon’daki Fuendetodos köyünde doğdu. 14 yaşından itibaren José Luzán y Martinez’den resim eğitimi aldı. Daha sonraları Anton Raphael Mengs ile çalışmak için Madrid’e taşındı. 1773 yılında Josefa Bayeu ile evlendi. Evlilikleri boyunca karısı birçok kez düşük yaptı, sadece bir oğlu yetişkinliğe erişebildi. Goya, 1786’da İspanyol Kraliyetinin saray ressamı oldu ve bu tarihten sonra yaptığı resimleri Rokoko stilini kullanarak İspanyol aristokrasisini betimledi. Bu tarzı duvar kilimleri yapmak için de kullandı. 

1. Chinchon Kontesi’nin Portresi, 1800 (Uffizi Galerisi)

Bu portre Goya’ya, sürekli müşterisi Don Luis de Borbon tarafından sipariş edilmiş resimlerden biriydi. 

2. Pontejos Markizi, 1786 (Washington DC Ulusal Sanat Galerisi)

Resmin açık renkleri Rokoko stilinin İspanyol sanatındaki son dönemine dikkat çekerken, kullanılan gümüş ve yeşil tonları Goya’nın eserlerini incelediği İspanyol sanatçı Velázquez’i hatırlatıyor. 

3. Hapishanenin İçi, 1793-94 (Bowes Müzesi)

Bowes ailesi bu eseri, Juan Meléndez Valdés’in portresiyle ve yetmişten fazla diğer İspanyol resimle birlikte satın aldı. 

4. Cadıların Ayini, 1797-98 (Lazarı Galdiano Müzesi)

Bu resim, Osuna dükleri tarafından, Madrid’in yakınlarındaki El Capricho adlı konaklarını süslesin diye sipariş edilen altı eserden biriydi.

5. Papa Aziz Gregory, 1796-99 (Romanticismo Ulusal Müzesi)

Resimde sanatçı Murillo’nun etkisinin hissedilmesi Goya’nın bu resmi büyük olasılıkla 1798 yılında Sevilla’da kalırken yaptığını gösteriyor. 

6. Cupid ve Psyche: Aşkın Alegorisi, 1798-1805 (Catalunya Ulusal Müzesi)

Goya’nın Majas, Lazan Markizi ve Maria Gabriela Palafox y Portocarrero resimleride kullandığı modelle bu eserdeki Psyche için kullanılan model ile benzerlikler gösteriyor. 

7. Yapacak Başka Bir İşinin Olmaması Çok Yazık! 1808-14 (J. Paul Getty Müzesi)

Resmin başlığı her şeyi anlatıyor: Sanatçı, köylü rolündeki kadını azarlıyor.

8. Doktor Arrieta ve Otoportre, 1820 (Minneapolis Sanat Enstitüsü

9. Demirci Ocağı, 1815-20 (Frick Koleksiyonu)

Eserdeki karanlık, kuvvetli fırça darbeleri, Frick Koleksiyonu’nun sakin eserlerine sert bir gerçeklik getiriyor. 

10. Halk İçin Diğer Yasalar, 1816-23 (Halk Okuma Müzesi

11. Boğa Dövüşü, Suerte de Varas, 1824 (J. Paul Getty Müzesi)

Kariyerinin ilerleyen dönemlerinde farklı teknikleri resimlerine uygulamaya başlamasıyla bu eser ortaya çıktı.

12. Ölüyorlar, 1825-1828 (J. Paul Getty Müzesi)

Bu resim, Goya hayatının sonlarına doğru Bordeaux’da yaşarken oluşturduğu iki albümden biri olan Albüm G’den alındı. 

Çeviren: Aslı İdil Kaynar

(Google Arts & Culture)


Twitter'da Paylaş
0

YORUMLAR


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR